Blog

Za co hotel dostaje gwiazdki?
W dzisiejszym artykule zabierzemy Państwa w podróż po meandrach hotelarskiej administracji i odpowiemy na pytanie, które z pewnością nurtuje wielu podróżników, turystów czy po prostu osoby korzystające z usług noclegowych w hotelach. Co dokładnie oznaczają tzw. gwiazdki (*) przy nazwach konkretnych hoteli? Jakie warunki musi spełniać określony obiekt, aby mógł oznaczać się jako *, **, ***, **** czy *****? Czy system ten obowiązuje na całym świece? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poniżej!
Przyjęty, prawie na całym świecie, system oznaczania obiektów noclegowych poprzez nadanie im konkretnej ilości gwiazdek, ma świadczyć o standardzie i udogodnieniach jakich w danym miejscu należy się spodziewać. Naturalnie, ilość gwiazdek rośnie wprost proporcjonalnie do oferowanej wygody, zatem im będzie ich więcej - tym bardziej luksusowe będą oferowane warunki. Co jednak bardzo ważne, kryteria przyznawania tych oznaczeń są kwestią indywidualną każdego kraju i nie istnieją żadne międzynarodowe regulacje, które ujednolicałyby tę kwestię. Zatem Hotel 4* w Turcji niekoniecznie będzie tym samym co Hotel 4* w Wielkiej Brytanii. Co więcej, niektóre Państwa w ogóle nie wprowadziły takiej metodyki, a są to kraje skandynawskie: Finlandia, Szwecja i Norwegia. Grecja z kolei, używa systemu literowego, gdzie L oznacza obiekt po prostu luksusowy, natomiast niższym standardom odpowiadają konkretne litery alfabetu, gdzie A to 4*, B - 3*, C - 2*. Biorąc pod uwagę aspekt terytorialny, skupmy się zatem na prawie polskim.
Kategoryzacja Hotelu
W naszym kraju obowiązuje system oceniania hoteli w skali od 1 do 5 gwiazdek. Został on wprowadzony Ustawą o Usługach Turystycznych z 1997 roku (nowelizowaną w 2010 roku). Szczegółowe kryteria, które obiekt hotelarski musi spełniać, odnajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 11 listopada 2011 r.
Organem odpowiedzialnym za weryfikację stopnia spełnienia kryteriów jest Marszałek Województwa, do którego podmiot prowadzący działalność hotelarską najpierw występuje o skategoryzowanie (zatem wydanie decyzji, czy dany obiekt w ogóle będzie mógł używać chronionej prawnie nazwy hotel), oraz przydzielenie konkretnej ilości gwiazdek. Należy zaznaczyć, że na tym etapie największego znaczenia nie mają wcale kwestie kojarzące się bezpośrednio z komfortem pobytu w hotelu jak np. szerokość łóżka czy widok z okna, ale tematy związane z szeroko rozumianym bezpieczeństwem danego miejsca. Właściciel budynku musi przedstawić szereg dokumentów potwierdzających spełnienie zasad dotyczących bezpieczeństwa przeciwpożarowego jak i sanitarnych. W celu weryfikacji tegoż, zbiera się specjalna komisja złożona z przedstawicieli Nadzoru Budowlanego, Straży Pożarnej, Sanepidu oraz ekspertów branży hotelarskiej. Co konkretnie sprawdzają członkowie wspomnianej komisji? Elementów podlegających kontroli jest całe mnóstwo, są to między innymi: ogólny stan techniczny budynku, wyjścia ewakuacyjne, oświetlenie awaryjne, przepustowość ciągów komunikacyjnych, obecność gaśnic i efektywność klap dymnych, instalacja odgromowa, szczelność systemu gazowego czy sprawność instalacji elektrycznej. Z kolei przedstawiciele Sanepidu zwrócą uwagę na warunki przechowywania czystej bielizny hotelowej, właściwe stosowanie środków czyszczących i dezynfekujących czy wyposażenie pokoi odpowiadające standardom, do jakich aspiruje dany gmach.
Czy wydana na tym etapie decyzja jest ważna bezterminowo i hotelarz może spokojnie posługiwać się nazwą hotel i przydzieloną liczbą gwiazdek bez ciągłej dbałości o właściwy poziom usług? Okazuje się, że nie, bowiem Urząd Marszałkowski jest również odpowiedzialny za nadzór nad danym obiektem i w tym celu przeprowadza cykliczne kontrole, które odbywają się raz na trzy lata.
Różne rodzaje obiektów noclegowych w Polsce
Ustawa o Usługach Turystycznych przewiduje w naszym kraju funkcjonowanie następujących obiektów noclegowych:
hotele - minimalnie 10 pokoi, gdzie przeważać będą jednostki 1 i 2 osobowe, zapewnienie usług dodatkowych, między innymi gastronomicznych,
motele - podobnie jak hotele, muszą oferować minimum 10 pokoi, w większości 1 i 2 osobowych oraz świadczyć wyżywienie, cechą dodatkową jest lokalizacja przy trasach samochodowych i zapewnienie parkingu,
kempingi - miejsca strzeżone, gdzie przy zapewnieniu dostępu do węzła sanitarnego i możliwości przyrządzania posiłków, umożliwia się nocowanie w namiotach, przyczepach kempingowych oraz samochodach mieszkalnych (kamperach),
domy wycieczkowe - obiekty noclegowe oferujące podstawowy standard usług, minimum 30 miejsc,
schroniska młodzieżowe - miejsca zakwaterowania tymczasowego dla dzieci i młodzieży,
pola biwakowe - niestrzeżone tereny na których dopuszczone jest nocowanie w namiotach,
hotele butikowe - kameralne obiekty hotelowe świadczące usługi na najwyższym poziomie,
hostele - obiekty o niskim standardzie, gdzie noclegi odbywają się w pokojach wieloosobowych, do dyspozycji gości oddaje się kuchnię do samodzielnego przyrządzania posiłków oraz jadalnię, salon i salę telewizyjną, przeznaczone głównie dla młodszej klienteli,
agroturystyka - przedsiębiorstwa zazwyczaj rodzinne, zlokalizowane na wsiach i małych miasteczkach, oferujące skromne zakwaterowanie oraz możliwość aktywnego wypoczynku, np. prace w polu, jazdę konno czy udział w wytwarzaniu lokalnych produktów.
Hotel Sezam w Machowej, posiadający obecnie 35 pokoi, z przeważającą ilością miejsc w pokojach 1 i 2 osobowych oraz świadczący usługi dodatkowe, między innymi gastronomiczne, decyzją Marszałka Województwa Podkarpackiego, od roku 2006 jest zaszeregowany do chronionej prawnie kategorii hotel oraz posługuje się oznaczeniem ***.
Charakterystyka Hoteli 1*, 2*, 3*, 4* i 5* w Polsce
Hotel *
Hotele 1 gwiazdkowe to obiekty o najniższym standardzie usług spośród wszystkich podmiotów, którym przyznano kategorię hotelu. Rozporządzenie wymaga aby pokój był nie mniejszy niż 10 m2, a na jego podstawowe wyposażenie składało się: łóżko, lampka nocna, szafa z minimum 3 wieszakami na osobę, stół lub inny blat będący miejscem do pracy (np. biurko) z krzesłem, wieszak na okrycie wierzchnie, 2 szklanki oraz 1 wolne gniazdko. Zatem nocując w hotelu 1* nie należy spodziewać się, że w pokoju będzie telewizor, radio czy telefon. Co więcej, nie mamy nawet gwarancji prywatnej łazienki. Co prawda w nowszych hotelach, każda jednostka mieszkalna powinna oferować pełen węzeł sanitarny, jednak w przypadku starszych obiektów, już tylko ¼ pokoi jest objęta tym obowiązkiem, dla osób wynajmujących pozostałe ¾ pokoi pozostaje ogólnodostępna łazienka na korytarzu. W łazience oprócz wanny lub kabiny prysznicowej, obowiązkowo umieszcza się umywalkę, sedes, lustro, kosz na śmieci oraz ręczniki i podstawowe kosmetyki.
W hotelu 1* serwowane są śniadania oraz istnieje możliwość zakupu gorących napojów przez całą dobę, przy czym możliwość tę mogą świadczyć automaty. Pozostałe usługi to codzienne sprzątanie pokoi oraz cykliczna wymiana pościeli i ręczników. W przypadku braku telewizorów w pokojach, w budynku musi znajdować się ogólnodostępne miejsce do oglądania telewizji i przechowywania bagażu.
Hotel **
Aby Hotel zasłużył na drugą gwiazdkę, musi naturalnie spełniać wszystkie kryteria dla Hoteli 1* oraz:
- oferować pokoje nieco większe, ponieważ minimalna powierzchnia to 12 m2, w którym dodatkowymi obowiązkowymi elementami wyposażenia będą radio oraz miejsce na bagaż,
- zapewnić dostęp do internetu (w pokoju lub innym wyznaczonym miejscu),
- dysponować aperitif-barem lub barem kawowym.
Nawet w starszych hotelach 2* nie każdy pokój będzie miał bezpośrednio dostęp do łazienki, ponieważ w takich budynkach jedynie 50% jednostek mieszkalnych objęta jest obowiązkiem posiadania prywatnej toalety. Nie ma żadnych różnic pomiędzy wyposażeniem łazienki w hotelach 1* i 2*.
Hotel ***
Hotele 3*, które obecnie stanowią większość hoteli w Polsce, to miejsca, które zapewniają naprawdę komfortowe warunki pobytu. To właśnie dlatego, założyciel i inwestor Hotelu Sezam w Machowej, zdecydował się na wybudowanie obiektu, który pozwoli na otrzymanie tej kategorii. Jak wyglądają poszczególne aspekty pobytu w takim miejscu?
Pokój dla 2 osób musi mieć powierzchnię minimum 14 m2. Obok łóżka znajdą się: szafki nocne, krzesła (minimum jedno na osobę), a oświetlenie będzie rozdzielona na trzy strefy: główne, nocne oraz miejsca do pracy. Dodatkowo w naszym pokoju odnajdziemy szereg drobnych ale niezwykle pomocnych artykułów, takich jak szczotka do czyszczenia ubrań, czyścik do butów, zestaw do szycia, torba na bieliznę do prania czy materiały piśmiennicze. Ponadto w pokoju będzie czekała na nas woda butelkowana.
Co ciekawe, dopiero w hotelach o standardzie 3* możemy być pewni, że nasz pokój dysponować będzie również prywatną łazienką. Jeżeli w odległości maksymalnie 500 m od budynku hotelu nie ma restauracji, obiekt musi posiadać restaurację hotelową wraz z kawiarnią, która nie tylko będzie oferowała możliwość konsumpcji na miejscu ale również donoszenie dań i napojów do pokoi.
Do dyspozycji Gości oddaje się dostęp do bezprzewodowej sieci Wi-Fi, sale konferencyjne, usługę prania i prasowania. W hotelach 3* obowiązkowo prowadzi się także sprzedaż kosmetyków i środków higieny osobistej. Dodatkowym atutem, który nie jest wymagany ale mając na celu wysoki standard usług, niektóre obiekty oferują strefę welness i spa lub jej poszczególne elementy (np. basen, jacuzzi czy saunę). W tego typu ośrodkach zakwaterowania, recepcja czynna jest 24 godziny na dobę, a jej personel obsługuje gości w dwóch językach.
Hotel ****
Decydując się na wynajęcie pokoju w Hotelu 4*, subtelnie wkraczamy w strefę delikatnego luksusu. Czego możemy spodziewać się po pobycie w takim miejscu? Przede wszystkim nasz pokój będzie miał powierzchnię co najmniej 16 m2, a z jego okna rozpościerać się będzie ładny widok, może to być zarówno środowisko naturalne typu morze, las, góry jak i dziedzictwo historyczne czyli zabytkowa starówka, ponieważ hotele 4* bardzo często zlokalizowane są w pobliżu dużych atrakcji turystycznych. Co więcej, nasz pokój wyposażony będzie w zestaw wypoczynkowy (kanapę i/lub fotele wraz z stolikiem), lodówkę oraz mini bar. Istotną informacją dla wszystkich podróżujących w trakcie gorącego lata będzie wiadomość, że we wszystkich hotel skategoryzowanych po 2011 roku, obowiązkowym sprzętem w pokoju jest klimatyzacja. W łazience zaś znajdzie się suszarka do włosów, do czego nie są zobowiązane hotele o niższym standardzie.
Restauracja hotelowa będzie serwowała posiłki a’la carte, zaś nasze pokoje będą sprzątane codziennie. Wspominając o przejawach luksusu, nie sposób pominąć obowiązek zapewnienia Gościom dostępu do co najmniej 2 usług związanych z odnową biologiczną, zatem mogą to być: basen, sauna, spa, masaż, siłownia.
Hotele 4* to znakomite miejsce nie tylko do organizacji konferencji, bankietów czy imprez firmowych ale również celebracji innych okoliczności prywatnych. Właściwą oprawę zapewnią kwiaty, ponieważ na terenie takiego zespołu musi funkcjonować kwiaciarnia lub możliwość zamówienia kwiatów przez Recepcję / Concierge. Podczas świętowania nie musimy z kolei martwić się o bezpieczeństwo naszego samochodu, ponieważ miejsca parkingowe są strzeżone. Na miejscu do dyspozycji Gości również prasa codzienna.
Hotel *****
Czyli najwyższa dostępna w Polsce ocena obiektu hotelarskiego, tym samym najtrudniejsza do zdobycia, ponieważ pod uwagę brane są nie tylko wymagania techniczne jak rozmiar pokoju czy jego wyposażenie, ale również wszystkie czynniki stanowiące unikatową wartość dodaną miejsca, np. zlokalizowanie w zabytkowym pałacu czy zamku, nad jeziorem lub w innych zapierających dech w piersiach okolicznościach przyrody. Pole do popisu mają tutaj również projektanci wnętrz, bo to również dzięki niezwykłym wnętrzom, dany gmach może zostać dopuszczony do elitarnego grona “pięcio gwiazdkowców”.
Jednakowoż, ustawodawca również dla tej kategorii hotelu przewidział pewne wymagania obowiązkowe, a są to:
- pokoje, o powierzchni nie mniejszej niż 18 m2, muszą być wyposażone w sejf,
- w łazience umieszcza się dodatkowo płaszcz kąpielowy (szlafrok), telefon i wagę.
Znając już wymagania dla poszczególnych standardów, możemy ponownie odnieść się do naszego obiektu, czyli Hotelu Sezam w Machowej, który nie tylko spełnia wszystkie kryteria przewidziane dla swojej kategorii (czyli hotelu trzygwiazdkowe) ale oferuje więcej. Goście z pewnością docenią możliwość indywidualnego przygotowania kawy lub herbaty i to bez wychodzenia z pokoju! Wszystkie bowiem nasze pokoje wyposażone są w zestawy powitalne z czajnikiem oraz selekcją kawy i herbaty z odpowiednimi dodatkami. Ponadto, do dyspozycji naszych Gości pozostaje hotelowa sauna, z której korzysta się na zasadzie wyłączności, tzn. że w czasie, w którym Państwo korzystacie z tego pomieszczenia, jesteście tam sami, bez udziału innych osób. Wszystkie nasze pokoje podlegają cyklicznej renowacji, w przeciągu ostatnich 4 lat wymieniliśmy meble we wszystkich 35 jednostkach mieszkalnych, a obecnie prowadzimy remont łazienek, w których oprócz wyposażenia obowiązkowego, jako wartość dodaną umieściliśmy suszarki do włosów. Serdecznie zapraszamy do skorzystania z usług Hotelu Sezam w Machowej!
Autor artykułu: Karol Peszko