Jak wybrać salę weselną

Ślub jest jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu. W wielu krajach, również w Polsce, nieodłącznym elementem tego dnia jest przyjęcie weselne. Przy planowaniu przyjęcia, pierwszym i najważniejszym pytaniem jest: gdzie? Dokonując wyboru odpowiedniego miejsca, należy wziąć pod uwagę wiele powiązanych ze sobą czynników. Dziś podpowiadamy wszystkim aktualnym i przyszłym Narzeczonym jak wybrać idealną salę weselną.

Po pierwsze, idealna sala weselna najprawdopodobniej nie istnieje, dlatego naszym celem będzie wybór miejsca jak najbardziej zbliżonego do tego, o czym marzymy. Przede wszystkim, należy wziąć pod uwagę koncepcję jaką mamy na nasze przyjęcie. Uroczysty obiad dla najbliższej rodziny, czy jednak tradycyjne wesele na kilkadziesiąt (kilkaset) osób? W przypadku wariantu pierwszego, doskonale sprawdzi się restauracja zlokalizowana nieopodal miejsca zaślubin (Urzędu Stanu Cywilnego czy Kościoła). Oczywiście, niektóre sale oferują możliwość organizacji samej ceremonii zaślubin na miejscu. Już wkrótce artykuł na ten temat również pojawi się na naszym blogu. W Polsce jednak przeważają śluby tradycyjne - ceremonia w Kościele (Urzędzie), następnie wesele w odpowiedniej sali. Jeżeli zatem decydujemy się na całonocną zabawę do białego rana, oto 7 kroków, dzięki którym dokonamy właściwego wyboru sali weselnej.

1. Odległość od miejsca ceremonii zaślubin.

W długiej tradycji polskich wesel utarł się zwyczaj organizacji ślubu w miejscu pochodzenia Panny Młodej. Nawet w XXI wieku, konwencja ta wciąż jest brana pod uwagę przez liczne Pary Młode. Zatem kiedy wiemy już, w którym Kościele (Urzędzie) odbędzie się przyrzeczenie, możemy skupić się na wyborze lokalu na przyjęcie, który nie powinien być oddalony o więcej niż 30 minut spokojnej jazdy samochodem. Gościa mogą jechać w kordonie, nawet stać w korku, Państwo Młodzi zapewne trafią na jedną lub więcej bram. Wziąwszy pod uwagę wszystkie bardziej lub mniej przewidziane postoje i utrudnienia na trasie, przejazd z Kościoła (USC) nie może trwać dłużej niż 30 minut.

Hotel Sezam w Machowej zlokalizowany jest bezpośrednio przy Drodze Krajowej nr 94, dokładnie w połowie drogi pomiędzy Tarnowem a Dębicą, na pograniczu województw podkarpackiego i małopolskiego. Lokal ten stanowi zatem doskonały wybór dla wszystkich Par, które “tak” powiedzą sobie w Kościołach i Urzędach z dobrym dojazdem do DK 94 oraz położonych na wschodzie województwa małopolskiego i zachodzie województwa podkarpackiego.

2. Dom weselny, Hotel czy Karczma?

Polska branża gastronomiczna wręcz obfituje w różnego rodzaju lokale, w których można zorganizować wesele. W czasach PRL, swoją świetność przeżywały różnego rodzaju sale gimnastyczne w szkołach czy halach towarzystwach sportowych. Później wesela przeniosły się do Remiz Strażackich i Ośrodków Kultury. XXI wiek to czas, kiedy przyjęcia najchętniej organizujemy w Restauracjach, czyli obiektach stale świadczących usługi gastronomiczne oraz Domach Weselnych, które funkcjonują jedynie w ramach przyjęć okolicznościowych. W tym momencie zdecydowanie musimy pomyśleć o Gościach, którzy na nasze wesele przyjadą z różnych części kraju, a nawet świata. O ile nie jest problemem zorganizować transport zbiorowy, typu autokar do konkretnej miejscowości, np. miejsca pochodzenia Pana Młodego (jeżeli impreza odbywa się np. w rodzinnym mieście czy wsi Pani Młodej), o tyle zapewnienie powrotu do domu Gościom, którzy indywidualnie przyjechali na nasz ślub z różnych, często oddalonych stron, może okazać się nie lada problemem. Jego rozwiązaniem jest wybór Restauracji czy Sali Bankietowej, będącej częścią Hotelu, oferującego odpowiednią bazę noclegową. Styl, wystrój czy po prostu klimat lokalu będzie już uzależniony od osobistych preferencji Pary Młodej jak i aktualnych trendów. O naszych propozycjach na temat przewodni wesela już wkrótce będziecie mogli przeczytać na naszym blogu. Nasz Hotel oddaje do dyspozycji Gości weselnych 35 komfortowo urządzonych pokoi, gdzie łącznie możemy zakwaterować 90 osób. Jest to zatem świetny wybór dla Par Młodych, które na swoje przyjęcie zapraszać będą Gości wymagających noclegu. Uczestnicy wesel organizowanych przez nasz lokal, na pobyt w hotelu otrzymują 10% rabat.

3. Jak dużą salę weselną wybrać?

Oczywiście, to jak duże (lub nie) przyjęcie weselne planujemy, będzie miało znaczący wpływ na to jaką salę weselnę wybierzemy. Pierwszym krokiem powinno być określenie, jak rozległy będzie krąg zapraszanych przez nas Gości. Czy będzie to jedynie najbliższa rodzina i przyjaciele? Czy zaprosimy znajomych ze studiów i z pracy? Sąsiadów? Czy zależy nam na obecności naszych przyjaciół z dawnych lat, z którymi być może na co dzień nie mamy kontaktu, lecz chcielibyśmy, by byli oni obecni z nami w TYM dniu? To, że każde zaproszenie powinno obejmować również osobę towarzyszącą raczej nie pozostawia wątpliwości, jednak decyzją do podjęcia jest kwestia czy dzieci naszych znajomych, przyjaciół, członków rodziny mają również być obecne na weselu? Mając jasno określone zasięgi, możemy przystąpić do opracowania wstępnej listy osób, którym będziemy chcieli wręczyć zaproszenie na nasz ślub.. Pamiętajcie jednak, że w czasie, który upłynie od dziś, kiedy jesteście na etapie planowania, do dnia wesela wiele może się zmienić - nasza rodzina może się zarówno powiększyć jak i niestety zmaleć. Również nie wszyscy zaproszeni, z uwagi na inne zobowiązania, będą mogli uczestniczyć w naszym ślubie. Jako eksperci w branży weselnej radzimy przyjąć, że w przypadku dużych wesel (powyżej 100 osób) od 20 do 30% osób z naszej listy Gości, niestety nie potwierdzi przybycia. Oczywiście procent ten uzależniony jest od wielu czynników, między innymi miejsca zamieszkania i zmienia się proporcjonalnie względem ilości Gości. Zatem, jeśli nasza pierwotna liczba zaproszonych to 100, należy realnie spodziewać się 80-90 osób. Przy zaproszeniu 200 osób, swoją obecność potwierdzi średnio 150-160 osób. Natomiast w przypadku kameralnych obiadów po ślubie, gdzie zapraszamy faktycznie jedynie nam najbliższych, przy 40 zaproszonych, swój udział powinni potwierdzić wszyscy lub prawie wszyscy.

Zatem dopiero, kiedy weźmiemy pod uwagę wszystkie zmienne zarówno opisowe jak i matematyczne oraz ustalimy realną liczbę Gości naszego wesela, możemy zacząć porównywać poszczególne sale weselne pod względem pojemności. Ważne jednak aby pamiętać, że liczy się nie tylko maksymalna liczba Gości, ale również minimalna, ponieważ, niektóre z obiektów, wymagają, aby na zakontraktowanej imprezie obecnych było np. minimum 80 osób, a w przypadku braku wymaganej minimalnej liczby Gości, Para Młoda zmuszona jest płacić za tzw. “puste krzesła”. Należy koniecznie zwrócić uwagę na zapisy w umowie, które regulują tą kwestię.

Restauracja Sezam w Machowej do Waszej dyspozycji oddaje dwie sale weselne, zróżnicowane pod względem pojemności: salę na parterze, gdzie organizujemy wesela od 90 do 150 osób, oraz salę na I piętrze, która może pomieścić do 80 osób (bez liczby minimalnej).

4. Kiedy odbywa się wesele?

Wbrew pozorom, pora roku, miesiąc, a nawet jego dzień, mają istotny wpływ na specyfikę sali weselnej. W ostatnich 2-3 latach na fali popularności w trendach weselnych znalazły się stodoły czy namioty bankietowe. W takim miejscu jednak nie zorganizujemy przyjęcia zimą, gdyż z definicji są to miejsca pozbawione stałego ogrzewania. Najczęściej również i klimatyzacji, co może znacząco ograniczyć komfort zabawy z trakcie upalnego lata. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem są zatem całoroczne sale i restauracje. Jednak w Polsce wciąż brakuje przepisów, które nakładałyby na właścicieli takich miejsc, obowiązek montowania klimatyzacji. Dlatego przed podpisaniem umowy, koniecznie upewnijmy się, iż wybrany przez nas obiekt jest klimatyzowany (zarówno w części tanecznej jak i konsumpcyjnej). Warto również zasięgnąć opinii osób, które w danym miejscu miały okazję bawić się przyjęciu typu wesele, aby mieć pewność, że chłodzenie sali jest sprawne i wydajne.

Nasze obie sale sale, zarówno większa na parterze (w części tanecznej jak i konsumpcyjnej) oraz mniejsza na I piętrze, są klimatyzowane. Z uwagi na prowadzenie działalności w kategorii hotelu 3 gwiazdkowego, sprawność systemu chłodzenia podlega regularnej kontroli zarówno serwisu jak i Urzędu Marszałkowskiego, dzięki czemu jesteśmy pewni, że nawet przy największych upałach, nasze wnętrza mogą zachować przyjemny chłód.

5. Cena.

Jak Polska długa i szeroka, tak w każdej większej czy mniejszej miejscowości znajdziemy lokale organizujące wesela na zróżnicowanym poziomie, co oczywiście ma swoje odbicie w kosztach przyjęcia. W większości obiektów, cena organizacji wesela wyrażona jest w kwocie za osobę oraz świadczeniach, które dana kwota obejmuje. Oferta weselna w obrębie jednego przedsiębiorstwa również może się różnić, co jest wyrażone w różnych pakietach. Niektóre usługi dodatkowe mogą być obliczane jako całość (np. pokaz sztucznych ogni) lub w oparciu o pułap liczebności osób (np. stół wiejski na 50 / 100 /150 osób). Nieco inaczej ma się sprawa w przypadku wynajęcia jedynie powierzchni sali, bez usługi wyżywienia czy obsługi, wtedy płacimy za dzień użytkowania sali, a zamawiane przez nas usługi dostarczone przez usługodawców zewnętrznych podlegają osobnej kalkulacji. Dla łatwiejszej estymacji kosztów organizacji ślubu, cenę za przyjęcie w naszym lokalu podajemy w przeliczeniu na osobę dorosłą z uwzględnieniem pakietu usług, który jest w tę kwotę wliczony. Na Państwa życzenie oferujemy szereg usług dodatkowych, takich jak np. wiejski stół, słodki stół, stół śródziemnomorski, fotobudkę, animacje dla dzieci itd. Wszystkie informacje dotyczące naszej oferty weselnej znajdują się tu.

6. Menu.

Niewątpliwie jednym z ważniejszych (a dla niektórych zdecydowanie najważniejszym) elementem wesela jest konsumpcja dań. Tego aspektu nie możemy pominąć już na etapie wyboru lokalu. Przede wszystkim musimy zdecydować, czy wyżywienie naszych Gości zlecimy profesjonalnemu podmiotowi gastronomicznemu, który zapewni aprowizację razem z udostępnieniem sali (np. hotel, restauracja, dom weselne), czy jednak będzie to zewnętrzna firma cateringowa. Obecnie, wszystkie lokale gastronomiczne zajmujące się profesjonalną i kompleksową organizacją przyjęć weselnych czyli hotele, restauracje, domy weselne czy bankietowe, nie tylko udostępniają miejsce do przeprowadzenia wesela, ale również zapewniają kompleksowe wyżywienie. Może jednak się zdarzyć, że wybrane przez nas miejsce nie ma możliwości przygotowania posiłków, wtedy Para Młoda podpisuje umowę o usługę cateringową z podmiotem zewnętrznym. Tego typu usługi świadczy się w trakcie wesel np. plenerowych czy w lokalach bez odpowiedniego zaplecza kuchennego lub odbiorów sanitarnych. Wybierając jednak salę, która zapewnia również konsumpcję, zapoznajmy się z oferowanym menu, tak abyśmy byli świadomi, czy serwowane w trakcie przyjęcia posiłki spotkają się z uznaniem ze strony naszych gości.

Z naszą ofertą weselną, uzupełnioną o aktualne menu możecie zapoznać się pod tym linkiem.

7. Opinie.

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat, branża gastronomiczna, w tym również weselna w Polsce przeżywała prawdziwy boom. Powstała niezliczona ilość lokali świadczących usługi organizacji przyjęć weselnych. Zmiany trendów, w tym przeniesienie imprez z Remiz i Ośrodków Kultury do hoteli, restauracji oraz sal bankietowych, doprowadziły do sytuacji, w której prawie każda, nawet najmniejsza miejscowość w każdym zakątku kraju, posiada jeden lub więcej lokali, mających w swojej ofercie organizację wesel. Jednak ani najpiękniejsze wnętrze, ani najlepiej dopracowana oferta weselna czy umiejętności sprzedaży menadżera sali nie powinny być ważniejsze, niż doświadczenie Par Młodych oraz ich Gości, którzy w danym punkcie mieli okazję organizować lub bawić się w trakcie wesela.

Hotel Sezam w Machowej ma bardzo dobrą opinię, czego dowodem jest mnóstwo pozytywnych ocen na stronach Google, Facebook, TripAdvisor czy Booking.com.

Tak więc, dokonując wyboru miejsca, w którym przeżyjemy niewątpliwie jedne z najważniejszych dni i nocy naszego życia musimy wziąć pod uwagę szereg wynikających z siebie nawzajem czynników. Do najważniejszych z nich należą lokalizacja, specyfika obiektu w tym baza noclegowa, pojemność (zarówno maksymalna jak i minimalna), przystosowanie wnętrza do takich czynników jak warunki atmosferyczne. Równie istotne są kwestie finansowe jak i proponowane menu, a przede wszystkim opinia, którą cieszy się dany lokal.

Autor artykułu: Karol Peszko